Het belang van goed hypotheekadvies
Twee jaar geleden kochten wij ons eerste huis. Daarvoor hebben mijn vriend en ik jaren gehuurd. In die tijd hebben wij geld opzij gezet om de kosten koper voor een koophuis bij elkaar te sparen. We hadden met behulp van onze vriend Google uitgerekend hoe veel dat ongeveer moest zijn. Toen we het bedrag bij elkaar hadden kwam het volgende punt. Want hoe koop je eigenlijk een huis en waar begin je? En hierbij komt het belang van goed hypotheekadvies kijken.
Wij hebben zelf dus een hypotheekadviseur in de arm genomen, omdat deze natuurlijk precies weet hoe het werkt. Sterker nog, die hypotheekadviseur doet niet anders. Die adviseur hebt je bij alles wat je nodig hebt om je huis te kunnen kopen. Zo kijken jullie samen hoe hoog je hypotheek maximaal kan worden en welke hypotheek het beste bij je past. Is dat een annuïtaire- of een lineaire hypotheek? Ook kijkt een hypotheekadviseur naar je toekomstige situatie om je goed hypotheek advies te kunnen geven.
Het is belangrijk een goede hypotheekadviseur te vinden. Zij moeten voldoen aan de Wet op het Financieel Toezicht en dus een vergunning hebben. Op de site van de hypotheekadviseur of een hypotheekadvies kantoor kun je altijd een document vinden waarin gegevens staan zoals de diensten die zij verlenen, de kosten en met de gegevens van het kantoor/adviseur. Dit moeten zij namelijk verplicht hebben.
Wanneer je weet wat je kunt uitgeven aan een huis kun je beginnen met bezichtigen. Wij hielden Funda goed in de gaten. Elke ochtend om 8 uur keken we online en belden we om half 9 al de makelaar wanneer er een interessant huis geplaatst werd. Uiteindelijk hebben we ons huis 2 keer gekeken, waarna we een bod uitbrachten en het met de verkopende partij snel geregeld hadden. Toen konden wij de financiering dus echt gaan regelen. En de taxatie, want je kunt óf maximaal de hoogte van de aankoopprijs krijgen als hypotheekbedrag wanneer de taxatie hoger uitvalt dan die aankoopprijs, óf maximaal de hoogte van de taxatiewaarde als hypotheekbedrag krijgen als de taxatiewaarde een stuk lager uitvalt dan de aankoopprijs. Het taxatierapport is ook nodig voor de hypotheekaanvraag.
De hypotheekadviseur heeft voor ons bij de hypotheekverstrekker een renteaanbod aangevraagd. Daar zijn we mee akkoord gegaan. Toen was het tijd om alle benodigde documenten te gaan verzamelen. Dat zijn er nogal wat, dus het is handig om dit van tevoren al klaar te hebben liggen, zodat de definitieve aanvraag snel de deur uit kan. De adviseur weet precies welke documenten er nodig zijn. De documenten die het meest gevraagd worden zijn de volgende:
- Identiteitsbewijs
- Een recente loonstrook
- Een werkgeversverklaring van maximaal 3 maanden oud
- Een taxatierapport
- Een kopie van de koopakte
- Een overzicht van je verzekeringen (een opstalverzekering is verplicht)
- Vaak een overzicht van je bankafschriften (heb je voldoende spaarsaldo voor de kosten koper?)
- Een overzicht van je schulden.
Wanneer alles is opgestuurd is het wachten tot de aanvraag wordt goedgekeurd. Wanneer dit het geval is, is het tijd om een afspraak te maken bij de notaris en de verkopende partij voor de overdracht van het huis en om de hypotheekakte te tekenen. Het mooie is dat alle kosten die je maakt om je huis te kopen -de kosten koper- fiscaal aftrekbaar zijn. Dus de kosten van het hypotheekadvies, maar ook van de taxatie, eventuele bouwkundige keuring en de notaris krijg je met je belastingaangifte deels terug. Ben je tussen de 18 en 35 en koop je je eerste huis? Dan betaal je vanaf 1 januari 2021 géén overdrachtsbelasting meer.