Waarom wij geen leaseauto hebben

roze private leaseauto

Voor een vast maandbedrag een gloednieuwe auto rijden. Wie wil dat nou niet? Nou, ik. Leuk bedacht allemaal hoor, maar ik vind het écht zonde van mijn geld. Toch reden er eind 2018 al 150.000 private leaseauto’s rond in Nederland. Dat aantal is de laatste jaren explosief gestegen. En ergens snap ik het ook wel, want mensen kunnen nu een nieuwe auto rijden zonder er eerst jaren voor te hoeven sparen, of een flinke lening aan te gaan. Een nieuwe auto rijden is nu voor -bijna- iedereen haalbaar.

En eerlijk is eerlijk, er zitten wel een aantal voordelen aan. Je weet precies wat je per maand kwijt bent aan kosten van de auto. Het onderhoud is inbegrepen. Dus is er iets stuk, dan kun je het zo laten maken zonder dat je er zelf de rekening van te zien krijgt. Je hebt geen spaargeld nodig, alleen een vast inkomen. En raakt je auto total-loss of wordt hij gestolen? Dan staat er binnen no-time een nieuw exemplaar voor je deur. De auto is verzekerd. Én aan het einde van de leaseperiode lever je de auto in, dus hoef je je geen zorgen te maken over inruilwaarde of verkopen.

Maar daar beginnen wel de nadelen. Want dan heb je bijvoorbeeld 5 jaar lang €300,- per maand betaalt, dus €18.000,-, en dan lever je hem in. En dan? Je krijgt dus geen restwaarde. Sterker nog, na de lease periode kun je de auto alsnog kopen als je wilt, maar daar krijg je heus geen korting op. Dan moet je alsnog diepe zakken vol geld hebben om door te blijven rijden in die fijne auto. Of je gaat opnieuw leasen, omdat je ook dan nog geen auto kunt kopen. En zo gaat het door.

Wil je binnenkort een huis kopen? Dan is een auto leasen geen goed idee. Het is namelijk een flinke financiële verplichting, en net als de studieschuld en andere schulden zul je dit moeten opgeven bij het aanvragen van een hypotheek. Je zult veel minder kunnen lenen voor een huis. Van het maandelijkse leasebedrag neemt de bank namelijk 65%. Dat bedrag wordt in mindering gebracht op de maximale woonlasten. En wat heb je nou liever? Nieuwe auto of een huis? Wil je tussentijds van je leasecontract af, dan moet je ook rekening houden met een flinke afkoopsom.

Lees ook waarom wij extra aflossen op onze hypotheek!

Er is een maximum aantal kilometers dat je per jaar mag rijden met een lease auto. Dat verschilt natuurlijk, maar je moet wel van tevoren weten hoeveel je ongeveer rijd. Vaak mag je bijvoorbeeld maar 14.000 km rijden. Dat lijkt veel, maar als jij al 25 km moet rijden naar je werk, en dan ook weer 25 km terug, 5 dagen per week, dan is dat al 13.000 km op jaarbasis. Dan ben je nog niet op vakantie geweest, heb je nog geen boodschappen gedaan of een familiebezoekje afgelegd. Want stel dat je over dat limiet gaat, dan ga je dus betalen per kilometer die je te veel hebt gereden. En ook dat kan snel oplopen. Als je minder kilometers rijd, krijg je natuurlijk geen geld terug. Maar als je zo weinig rijd dat je makkelijk onder die 14.000 km per jaar blijft, waarom zou je dan een gloednieuwe leaseauto nodig hebben? Volstaat een gebruikte auto dan niet?

Houd ook zeker rekening met de schade-vrije jaren. Een leaseauto is niet jouw eigendom. Je leent hem. Als jij schadevrije jaren hebt opgebouwd omdat je voorheen wel in eigen auto’s reed, maar je hebt minimaal 3 jaar geen eigen auto, dan verlies je de opgebouwde schadevrije jaren. Koop je na het leasen een eigen auto, dan betaal je dus meer premie. Het is mogelijk om vanuit de leasemaatschappij een leaseverklaring te krijgen waarop de schades staan die je hebt gereden. Maar een leasemaatschappij claimt sneller schade dan dat jij zelf wellicht zou doen. Een klein krasje bij het sleutelgat vind jij misschien geen probleem en zal je wellicht ook niet claimen, een leasemaatschappij doet dat wel. Dus als je zo’n verklaring aanvraagt, ga er dan niet zomaar van uit dat je ook een aantal schade-vrije jaren erbij krijgt. Hoeveel schade-vrije jaren je krijgt, wordt dan bepaald door de autoverzekeraar waar je je eigen auto verzekert.

Al deze punten hierboven hebben voor mijzelf in ieder geval nog eens duidelijk gemaakt waarom wij geen lease-auto hebben, en ook niet gaan aanschaffen. En natuurlijk kost onze tweedehands auto ook geld. Verzekering, wegenbelasting, afschrijving. Maar het kost echt een stuk minder. En als wij straks klaar zijn met onze auto, verkopen we hem voor een paar honderd euro door. Het geld dat we nu niet uitgeven aan private-lease, kunnen we gebruiken voor zaken die wij belangrijker vinden, zoals het aflossen van onze hypotheek en ons reis-potje.

Bronnen: Consumentenbond, ANWB, Independer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie