Stap 1 voor financieel overzicht: Het Kasboekje
De eerste stap die je zet op het moment dat je wilt besparen op je uitgaven is om overzicht in je financiën te creëren. Zonder overzicht weet je niet waar al je geld blijft. Zelf had ik al een digitaal kasboekje in de vorm van een app. Maar daar durfde ik niet meer op in te loggen. De cijfers leken altijd rood, en ik wist niet zo goed waarom. Want zoveel gaven we toch niet uit? Toen ik het uiteindelijk zat was dat we zo weinig spaarden terwijl we het qua inkomen helemaal niet slecht hebben, ben ik in Excel een voor mij overzichtelijke map aan gaan maken. Ik ben er echt een paar uurtjes voor gaan zitten en ben van drie maanden alle transacties op onze rekening gaan indelen op categorie. Wat zijn onze inkomsten? Welke vaste lasten hebben we precies? Welke variabele lasten? Hoeveel geven we er aan uit? Zoals genoemd heb ik dit in Excel gedaan, maar het kan natuurlijk ook op papier. Het grote voordeel van een overzicht in Excel is dat je makkelijk zaken kunt toevoegen, maar ook in het programma kunt rekenen. Weet je niet hoe je een financieel overzicht moet maken in Excel? Op Youtube staan verschillende duidelijke filmpjes over hoe je dit kunt doen.
Onze categorieën zien er globaal uit als volgt:
Inkomen:
- Loon Sophie
- Loon verloofde
- Kinderopvangtoeslag
- Overige inkomsten (Kinderbijslag, teruggaaf belastingdienst, verkoop marktplaats, etc)
Vaste lasten:
- Hypotheek
- Bijdrage VvE (incl. water)
- Kinderopvang
- Autoverzekering
- Wegenbelasting
- Gas/Licht
- Internet + TV
- Netflix
- Telefoonabonnementen
- Uitvaartverzekeringen
- Spaarrekening dochter
- Kosten bankrekening
- Kosten ketelhuur
Variabele lasten:
- Boodschappen
- Baby (kleding, luiers, melk, speelgoed)
- Kleding
- Benzine/OV/Parkeren
- Uitjes
- Cadeaus
- Overige (vaasje, CD’s, etc.)
Sparen:
- Spaarsaldo begin maand
- Spaarsaldo einde maand
- Totaal gespaard
Ik ben me er van bewust dat er een aantal zaken niet op mijn lijstje staan. Een opstalverzekering hebben we niet zelf, die zit bij de bijdrage van de VvE, net als een potje voor het onderhoud van het huis bijvoorbeeld. Overige verzekeringen hebben we ook (nog) niet. Hier hebben we ons nog niet genoeg in verdiept of vinden we op dit moment niet nodig. De gemeentelijke belastingen staan er ook nog niet tussen. Je kunt er voor kiezen om dit maandelijks te verwerken in je uitgaven. Ik heb ervoor gekozen dit niet te doen maar ervoor te sparen en ze eens per jaar af te rekenen vanuit onze buffer. Dit verwerk ik dan wel in het uitgaven overzicht van de betreffende maand.
Maar 27% van de Nederlandse huishoudens houdt een kasboek bij.
Bron: Nibud
Ook de zorgverzekeringen staan er niet bij. Wij betalen deze eens per jaar, omdat we dan wat extra korting krijgen op de jaarpremie. Dit gaat ook van onze buffer af. Die vullen we dan gedurende het jaar weer aan. Bij jouw eigen overzicht moet je kijken wat voor jou het handigste werkt wat deze zaken betreft.
Wanneer je alle transacties van een paar maanden in kaart hebt gebracht, kun je alles bij elkaar optellen. Wat komt er maandelijks binnen? Wat gaat er uit? Houd je op papier (of digitaal 😉 ) net zo veel over om te sparen als dat je daadwerkelijk gespaard hebt? Of is er toch een hoop geld weggeslopen van de rekening? Waar geef je te veel geld aan uit? Heb je abonnementen lopen waar je eigenlijk geen gebruik meer van maakt? Ben je geschrokken van de hoeveelheid geld die je aan koffietjes op het station uitgeeft? Voor mij was dit echt een wake-up call en de aanleiding om de controle terug te nemen. Stap één op weg naar een leven waarbij je meer geld overhoud heb je overleeft.
De volgende stap is om het kasboekje nu bij te gaan houden. Dit is veel makkelijker en kost je veel minder tijd dan al het uitzoekwerk dat je hebt gedaan. Ik heb een Excel bestand waarin twaalf tabbladen zitten. Eén voor elke maand van het jaar. Onze maand begint eigenlijk op de 25e van de maand ervoor. Dus december begint bij ons op 25 november. Dit komt omdat dan het grootste bedrag wordt gestort, namelijk het loon van mijn verloofde. Mijn loon wordt wekelijks gestort. Bij elk tabblad begin ik met een schone lei, maar met dezelfde categorieën. Achter deze categorieën staan vier kolommen genaamd Budget, werkelijk, verschil en opmerkingen. ‘Budget’ staat gewoon voor het budget wat we hebben voor de kostenpost. Bijvoorbeeld 350 euro voor de boodschappen. ‘Werkelijk’ staat voor wat we die maand écht hebben uitgegeven. Het doel is natuurlijk om onder het budget te blijven. ‘Verschil’ vertelt ons automatisch hoeveel we meer of minder dan het budget hebben uitgegeven en ‘opmerkingen’ vind ik zelf makkelijk om een bedrag duiding te geven. Zoals bij overige inkomsten schrijf ik erachter waar die vandaan komen en bij vaste lasten schrijf ik wanneer het is afgeschreven. Bij overige uitgaven schrijf ik bij grotere bedragen dat het bijvoorbeeld de gemeentelijke belastingen waren.
Zoals gezegd het is bijhouden heel weinig werk. Als je eenmaal een -voor jou passend- kasboekje hebt, kun je de bedragen er makkelijk in zetten. Als ik er één keer per week voor zou gaan zitten, zou het nog geen tien minuten werk zijn om alles te verwerken. Ik doe het gewoon als ik toch de laptop op schoot heb. Dat is vaker dan één keer per week, dus meestal werk ik om de dag het bestandje bij. Dit kost me dan echt 3 minuutjes. Wij hebben bijna nooit contant geld bij ons, wij pinnen alles. Dit is voor ons ideaal omdat we gewoon inloggen in de bankieren app van onze bank en alles makkelijk kunnen verwerken in Excel. Werk jij makkelijker met contant geld? Bewaar dan de bonnetjes en verwerk die dan in je overzicht. BOEM. Einde van stap 2. Nu nog volhouden.
Ik hoop dat je met deze tips een goede stap kunt zetten in het creëren van financieel overzicht!